Faktor apa yang mempengaruhi prestasi plat plat bersalut warna

- Mar 23, 2020-

Plat bersalut berwarna adalah lembaran tergalvani. Sifat mekanikal yang biasa bahan adalah tegangan, kesan, dan kekerasan. Untuk aplikasi yang berbeza, item yang akan diuji adalah berbeza. Secara amnya, plat bersalut warna untuk sampul bangunan Hanya ujian tegangan yang dilakukan, dan item yang diuji adalah kekuatan tegangan, kekuatan dan pemanjangan. Apabila tekanan melebihi had anjal, ubah bentuknya dengan pantas meningkat apabila substrat diregangkan. Apabila tekanan mencapai titik hasil, ketegangan plastik meningkat dengan ketara, dan lengkung menunjukkan dataran wavelet, yang dipanggil hasil. Tegasan yang besar dan minimum pada tahap ini disebut titik hasil atas dan bawah, masing-masing. Kerana nilai titik lentur turun relatif stabil, ia dipanggil titik hasil atau kekuatan hasil sebagai penunjuk rintangan bahan.

color coated plate

Kekuatan tegangan (Rm atau Ts) juga dipanggil had kekuatan, yang merujuk kepada nilai tegasan maksima yang materialnya mengalami sebelum pecah. Apabila substrat menghasilkan tahap tertentu, keupayaan ubah bentuk rintangan meningkat lagi disebabkan oleh susunan semula bijirin dalaman. Pada masa ini, ubah bentuk itu berkembang pesat, tetapi sebelum tekanan mencapai maksimum, ia hanya boleh meningkat dengan peningkatan tekanan. Selepas itu, keupayaan substrat untuk menahan ubah bentuk berkurangan, dan ubah bentuk plastik yang besar berlaku di tempat yang paling lemah. Di sini, keratan rentas sampel dikurangkan dengan cepat, dan fenomena necking berlaku sehingga ia musnah. Tekanan maksimum sebelum retak tegangan substrat dipanggil had kekuatan atau kekuatan tegangan.

Color Coated Plate

Nisbah pemanjangan total selepas bahan substrat diluaskan ke panjang pitch asal. Prinsip utama kekerasan Rockwell dan ujian kekerasan Rockwell permukaan adalah menggunakan kekuatan ujian awal untuk menekan indenter pada permukaan sampel, dan kemudian gunakan kekuatan ujian total untuk menekan indenter pada permukaan sampel. Selepas waktu pegangan yang ditetapkan, Lepaskan daya ujian utama dan hitung nilai kekerasan dengan kenaikan kedalaman lekukan tersisa diukur. Berkenaan dengan penentuan kekerasan lembaran tergelek sejuk, lembaran tergalvani panas, lembaran tergalvani, sabak bersalut timah dan batu permukaan Menurut ketebalan plat keluli, biasanya plat keluli nipis mengukur dengan tepat kekuatan permukaan, dan plat keluli tebal dengan tepat mengukur kekerasan Rockwell.